dissabte, 17 de febrer del 2018

Via Montpart a la Miranda de les Boïgues

Via Montpart a la Miranda de les Boïgues (Agulles, Montserrat)
6a, 100m

11/2/18

Feia dies que volíem tornar a fer una via llarga amb la Clàudia, però el temps no ens ha acompanyat gaire. Avui la previsió del temps en anuncia una tímida sortida del sol, i decidim provar sort. Això sí, anem preparats per una possible situació de fred: samarreta tèrmica, malles a les cames, guants, i fins i tot mitjons als peus! Decidim fer la Montpart, una via curta, ràpida i qualificada de 5 estrelles.

Característiques i informació general

Oberta per C. Roperto, A. Mompart i J. Mayol (maig de 1960)
Dificultat: 6a
Llargada: 100 metres
Equipament: equipada amb parabolts, reunions no rapelables.
Material necessari: 14 cintes exprés i una baga savinera
Orientació: Est
Grau d'exposició i compromís: Baix-mitjà
Valoració: Molt bona
Temps emprat: 2:30 hores

Aparcament i aproximació: deixem el cotxe a Can Massana, on ja preveiem molta gent a la muntanya, i agafem la pista que duu al Coll de Guirló. Seguim i prenem un corriol cap a la dreta, que ens porta fins al Pas de la Portella, una escala natural que travessem i després seguim pel camí que va al refugi, per la dreta. Després d'una suau baixada, i abans d'arribar a una intersecció formada pel camí que segueix el refugi i un canal, hem d'agafar un corriol que puja cap a l'esquerra, cap al coll entre la Miranda i les Momietes, no sempre fàcil de seguir, però que ens porta fins a dalt de tot del collet, on comença la via. Uns 45 minuts des de Can Massana.

Ressenyes

Podem trobar la ressenya al blog d'Escalatroncs, al de Arañita Escaladora, i també podem trobar una ressenya de la paret est de la Miranda de les Boïgues a La noche del loro.

Ressenya d'Escalatroncs

Ressenya d'Arañita Escaladora

Descripció de la via

La via consisteix en tres tirades, que travessen la meitat de la paret est de la Miranda de les Boïgues, per terreny majoritàriament vertical, i per dues primeres tirades de placa, i un llarg final que va pel marcat diedre, més llarga i tècnica que les altres. Una via més aviat curta i ràpida de fer, equipada amb els parabolts justos, depèn del tram. Amb un ambient clàssic i amb molt bona roca, farà les delícies dels escaladors montserratins.

1a tirada (V+, 30m): començo jo, entrant a poc a poc en calor, amb un inici molt assegurat, un pas força fi a mitja tirada però molt assegurat, i després ja més fàcil en placa més tombada que et va portant cap a l'esquerra, es xapa una reunió que no fem i flanquejant de seguida ja sóc a la reunió de la bauma. Bastant ràpida, i xula.

2a tirada (V+, 25m): la segona tirada comença amb un petit flanqueig, fàcil però sense cap expansió, fins arribar a una escletxa amb una petita panxeta, on trobem un bolt i seguim recte amunt, amb uns passos verticals i amb ambient, canviant de paret per una fissura, tram molt guapo i amb bona presa, i després ja es tomba fins arribar a la R. En aquest llarg no veurem a la companya de cordada.

3a tirada (6a, 45m): finalment, arribem a la tirada estrella de la via, i la més llarga. 45 metres de placa/diedre, però que majoritàriament s'escala (o almenys així ho he fet jo) per la placa, i en algun punt arribem a tocar la fissura, però gairebé no he tocat la paret de l'esquerra. Només començar tenim un "aleje" important, tot i que és relativament fàcil, i després alguns passos fins i d'equilibri a la meitat, i amb presa més escadussera, on cal a més tenir una mica de coco, ja que aquí les expansions allunyen una mica més. Poc a poc anem arribant al cim, després de posar una baga savinera a poc metres de la reunió-cim, que per cert, és força precària (pel meu gust), ho podem veure a la foto: un espit i un buril vell i rovellat. L'he reforçat amb una baga a una arrel propera.

Descens: per baixar de la via hem d'anar cap al nord i desgrimpar, amb peus de gat, per una rampa on hi ha un petit arbre, i un cop al coll hem de seguir la mateixa direcció, desgrimpant una altra vegada cap al nord, fins arribar al camí d'Agulles, que podem fer en les dues direccions, fins arribar a Can Massana. Aproximadament uns 40 minuts.

Valoració general

M'ha semblat una via molt bona, totes les tirades són boniques, diferents, amb encant i amb bona roca. Sobretot les dues últimes. Resulta una via força ràpida de fer, i les reunions són força còmodes. La graduació és bona, tot i una mica ajustada, típic en aquest tipus de vies de caire clàssic. Ben assolellada al matí, i tota equipada, amb les assegurances justes, ens deixarà un molt bon gust de boca. I si no n'hem tingut prou, podem completar el dia a qualsevol Aresta Brucs d'orientació sud d'aquesta espectacular regió d'Agulles, de la qual tenim una excel·lent vista des del cim de la via.