divendres, 16 de juny del 2017

Via Excelsior a la Paret de Sant Jeroni

Via "Excelsior" a la Paret de Sant Jeroni (Montserrat)
6b, 115 metres

Orientació: Oest
Grau d'exposició i compromís: Baix
Valoració: Molt bona
Temps emprat: 4 hores (a ritme tranquil)

Fotografia de la zona de TotMontserrat

Aparcament i aproximació: poden deixar el cotxe a l'aparcament de Santa Cecília, o a l'esplanada anterior a mà esquerra venint des de Barcelona. Hem d'agafar el camí del Canal de la Font de la Llum (primer desviament a la dreta, segon desviament a l'esquerra) fins arribar al canal del Migdia, una forta pujada que ens farà suar de valent. Un cop a dalt del coll, cal descendir una mica i anar cap a l'esquerra pel camí de Sant Jeroni, vorejant les Talaies. Aviat haurem de deixar el camí i pujar cap a l'esquerra per una torrentera, fins a trobar el peu de via, anant una mica cap a la dreta. Aquest es troba entre dos murs que sobresurten, molt evident. Des del cotxe fins a peu de via compteu entre 45 minuts i 1 hora ben bona, depenent del ritme. Això sol ja és una bona excursió! Si sou com en Kilian Jornet, hi arribareu en 20 minuts, o menys..

Camí d'aproximació de Fent Vies
Ressenyes

Podem trobar diverses ressenyes/piades, entre elles la d'Escalatroncs i la de Surgrimpi.

Ressenya d'Escalatroncs

Imatge d'Escalatroncs

Descripció de la via

Aquest cop faig cordada amb el Javi, que feia molt de temps que teníem pendent anar a fer tàpia. Primer voliem anar a fer la Easy Rider, però l'accident mortal del 2008 (DEP C.G.G.) i que estigués al sol al matí ens ha fet desistir. Tot i que aquesta sembla que tampoc està exempta d'accidents. No tenim fotos, ja que ens hem dedicat a escalar enlloc de posturejar hehe!

1a tirada (6b, 30m): a partir del primer parabolt va en diagonal a l'esquerra, per terreny senzill, algun passet de mirar-s'ho més, fins arribar a una fissura amb 4 claus i un parabolt. No m'ha semblat molt complicat ni físic, més aviat tècnic d'anar veient les preses correctes, i algun pas atlètic. Reunió cap a la dreta, en un bon ressalt.

2a tirada (6a, 25m): se'n va cap a la dreta, a buscar la panxa, que se supera d'esquerra a dreta bastant amunt, a l'alçada de l'expansió. Compte que just a sota de la panxa hi ha roques descompostes. Es passa a la panxa amb alguna tibadeta i ja més amunt bona ganda fins a la R.

3a tirada (V, 30m): aquest llarg és força sinuós, fent una bona ziga-zaga, primer cap a la dreta passant per un forat característic, després cap a l'esquerra a buscar el millor rocam, algun pas més fi, i altre cop a la dreta ja ple de còdols grans que sobresurten. Vigilar amb les cordes. Reunió bastant còmoda.

4a tirada (V, 30m): surt cap a l'esquerra flanquejant per bona roca, i al segon parabolt segueix recte amunt, en lleugera tendència a la dreta, amb bones preses en general, tirada molt gaudidora. Hi ha un punt amb roca descomposta, que si caigués ho faria just a sobre la reunió, ull! Arribem sense problemes a la reunió-cim, on hi ha una cadena.

Foto-cim col·laborativa, amb el Gegant Encantat al darrere

Descens: a la reunió-cim hi ha una instal·lació de cadenes, pensem que per arribar al cim de Sant Jeroni, però no ho sabem exactament. De totes formes la via es pot rapelar, amb dos baixades llargues, molt còmodes i ràpides de fer (de la R4 a la R2 i d'aquesta al peu de via.

Valoració general

M'ha semblat una molt bona via, que ascendeix per una paret molt bonica, amb un rocam de molta qualitat, buscant el millor recorregut, i en un ambient de màxima tranquil·litat. Suposo que la llarga i potent aproximació filtra molt a venir fins aquí. Vistes de primera a la zona de Sant Benet i els Ecos. Equipament excel·lent, ni excessiu ni sobrant, i tot el perfecte estat. Reunions bastant còmodes. Força ràpida de fer, molt fàcil de llegir, i combinable amb altres vies de la paret, molt recomanables també. Ombra al matí, fins a les 14 hores aproximadament. Hem escalat a una temperatura perfecta, tenint en comte el calorós dia que ha fet. Només ens queda agrair la feina a l'equipador. Gràcies!